بومی شدن دانش سیستم خودکار کنترل قطار
نوذر ابراهیمیلامع با اعلام این خبر، افزود: افزایش ایمنی و سرعت قطارها، افزایش نظارت و کنترل سیر و حرکت وسایل نقلیه، کاهش خطای نیروی انسانی و امکان افزایش ظرفیت ریلی تا چهار برابر با استفاده از شبکه موجود، از مزایای به کارگیری سیستم کنترل خودکار قطارهاست. وی با بیان اینکه برای بومی سازی و اجرای پروژه سیستم ATC راهآهن ایران قراردادی به ارزش بیش از 31 میلیون یورو با بخش خصوصی امضاء کرده است، اظهار کرد: این پروژه دارای دو بخش بوده که بخش اول آن مربوط به سیستم کنترل خودکار قطار شامل نصب تجهیزات کنارخط، داخل اتاق در ایستگاه ها و روی لکوموتیو است و بخش دوم نیز مربوط به نوعی از تقسیم بندی فواصل بین دو ایستگاه، موسوم به بلاک بندی است.
مدیرکل ارتباطات و علائم الکتریکی راه آهن با بیان اینکه فاز نخست این طرح با پیشرفت فیزیکی 25 درصد و براساس استانداردهای اروپایی در محور تهران - مشهد در حال اجراست، گفت: تجهیز 300 دستگاه ترنست و محورهای بافق – بندرعباس و درود – اندیمشک به این سیستم در دستورکار راهآهن است. ابراهیمیلامع افزود: برای ارتقاء کیفیت پروژه، قرارداد مشاوره و نظارت با یک شرکت ایرانی به همراه شرکت آلمانی به عنوان مشاور خارجی امضاء شده است. وی خاطرنشان کرد: امید است فاز نخست این طرح در دهه فجر امسال به بهرهبرداری برسد و پس از تجهیز ترنستها، تمامی لکوموتیوهای کشور با این سیستم تجهیز شوند.
بنابراین گزارش سیستم ATC ازجمله بهروزترین فناوریهای صنعت حمل نقل است که کشورهایی نظیر آلمان از این سیستم برای بالا بردن میزان جابجایی مسافران و افزایش حمل بار داخلی و ترانزیت استفاده میکنند. طرح راه اندازی سیستم ATC و تجهیز ناوگان ریلی ایران به این فناوری، با سرمایه گذاری 31 میلیون یورویی راهآهن جمهوری اسلامی ایران و مشارکت شرکت مهاران از سال 1385 کلید خورد که پس از بازگشایی اعتبار اسنادی پروژه در سال 88، عملیات اجرایی آن در فاز نخست و در محور تهران – مشهد آغاز شد.
نظرات شما عزیزان: